VANLIGA

FRÅGOR 

Här hittar ni svar på de vanligaste frågorna. Ni är även alltid välkomna att kontakta oss direkt för att besvara era frågor.

Allmänna villkor


Här finner ni våra fullständiga försäljningsvillkor inklusive förtydliganden kring profilering och eget tryck.


Pibox bryr sig om er personliga integritet. För att kunna erbjuda våra produkter och tjänster behöver vi behandla era personuppgifter. Vi värnar om er integritet och samlar inte in fler uppgifter än vad som behövs. Vi säljer heller inte vidare uppgifterna till tredje part.


Genom att beställa eller använda Piboxs produkter eller tjänster accepterar ni vår dataskyddspolicy och vår behandling av era personuppgifter. Ni godkänner också att Pibox använder elektroniska kommunikationskanaler för att kommunicera och skicka information till er.


Det är viktigt att ni läser och förstår vår dataskyddspolicy innan ni beställer eller använder våra tjänster och produkter. Har ni några frågor om vår dataskyddspolicy kan nu alltid kontakta oss.


Här finner ni fullständiga villkor för hur Pibox hanterar era personuppgifter.

Reklamation



Om ni behöver returnera eller reklamera en vara så ring eller maila vår kundtjänst så kommer de hjälpa er att hantera er retur/reklamation.


Chauffören har med retursedel som fylls i på plats i samband med att varorna hämtas. En returkostnad kan tillkomma som varierar beroende på mängden varor som ska returneras. Om orsaken till er retur beror på fel från våra sida tillkommer ingen extra kostnad.


Tänk på att inga förpackningar och kartonger får vara brutna för att vi skall kunna ta varor i retur.

Betalning



Samtliga priser anges exklusive moms om inget annat anges. All betalning sker mot faktura. Vi accepterar Banköverföring och betalning via bankgiro.


För nya kunder och vid profilerade tryckprodukter sker betalning i förskott.


Ni kan också ansöka om att bli fakturakund. Då utför vi en kreditupplysning på ert företag. När ansökan är behandlad och godkänd är det fritt fram att handla hos oss.


Produktfrågor



Om en produkt är godkänd för livsmedelskontakt framgår det på den aktuella produkten samt på vår hemsida. Håll utkik efter Glas och gaffel-symbolen som visar att produkten är testad och godkänd för livsmedelskontakt enligt gällande EU-direktiv.


Produktdeklarationen beskriver även produktens egenskaper och i vilka temperaturer den kan användas.


För att begära produktcertifikat eller andra produktintyg kan ni kontakta oss för att få dessa levererade till er i digital form.


Leveranser


Möjligheten att komplettera en order beror på er orderstatus. Om ordern redan är skickad går det tyvärr inte att komplettera den. För att se vilken status er order har, vänligen kontakta oss via mail eller telefon.


Leveranstiden varierar beroende på var i landet varorna skall levereras. Generellt gäller för våra lagerhållna artiklar:

  • Kunder i Malmöområdet behöver lägga sin beställning innan klockan 10.00 för att få sina varor samma dag.
  • Kunder i Göteborgsområdet och nedanför Norrköping behöver lägga sin beställning innan klockan 10.00 för att få sina varor påföljande dag.
  • Kunder norr om Norrköping behöver lägga sin beställning 2 dagar innan önskad leveransdag.


Observera att detta syftar till arbetsdagar och att leveranstiderna kan komma att variera beroende på helgdagar och liknande.

Beställningsvaror kan ha längre leveranstid än våra lagervaror. Ni kan alltid kontakta oss om ni vill veta hur lång leveranstid vi har på en specifik beställningsvara.


Vi levererar till Sverige, Danmark, Åland, Norge och Finland.

Förpackningsavgifter (fd FTI-avgift)


Naturvårdsverket är en statlig myndighet som driver och samordnar miljöarbete i Sverige, på uppdrag av den svenska regeringen. I Naturvårdsverkets uppdrag ingår att arbeta utifrån förordning (SFS 2022:1274) om producentansvar för förpackningar.


Det innebär bland annat att om ett företag tillför en förpackning på den svenska marknaden, har vi som producent enligt lag ett finansiellt ansvar för att förpackningen samlas in och återvinns. Huvudsyftet med producentansvaret är att minska nedskräpning, minska mängden avfall samt att se till att det avfall som ändå uppstår, återvinns och används till nya produkter.


Pibox är anslutet till NPA, Näringslivets Producentansvar, som stöttar oss med ovan. NPA är av Naturvårdsverket en godkänd producentansvarsorganisation (PRO) och hette tidigare FTI. Vi betalar kvartalsvis in förpackningsavgifter till NPA för varje såld förpackning av plast, papper och wellpapp. Dessa avgifter baseras på varans vikt och aktuella förpackningsavgifter finns att hitta på NPA:s hemsida. Avgiften som betalas skall finansiera hanteringen för att förpackningen ska kunna återvinnas till nya produkter. Denna avgift tar vi i nästa steg ut från våra kunder, d.v.s. fyllarna av förpackningarna, vilket betyder att våra kunder själva inte behöver vara anslutna till NPA.

NPA drivs helt utan vinstintresse och ingen ekonomisk utdelning till ägarna får förekomma. Detta för att kostnaden för insamling och återvinning ska påverka priset på varorna så lite som möjligt.


Genom att köpa era förpackningar av Pibox hjälper ni som kund till att ta ett ansvar för de produkter som ni säljer och ni kan vara säkra på att förpackningsavgifterna betalas in.


Läs gärna mer på NPA:s hemsida. Aktuella förpackningsavgifter hittar ni här.

Fick ni inte svar på er fråga?