VANLIGA FRÅGOR (FAQ)

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna gällande betalning, produkter, leveranser, reklamationer m.m.

Köp- och leveransvillkor

Här finner du våra fullständiga försäljningsvillkor. Läs mer.

Pibox bryr sig om din personliga integritet. För att kunna erbjuda våra produkter och tjänster behöver vi behandla era personuppgifter. Vi värnar om din integritet och samlar inte in fler uppgifter än vad som behövs. Vi säljer heller inte vidare uppgifterna till tredje part.

Genom att beställa eller använda Piboxs produkter eller tjänster accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Du godkänner också att Pibox använder elektroniska kommunikationskanaler för att kommunicera och skicka information till dig.

Det är viktigt att du läser och förstår vår dataskyddspolicy innan du beställer eller använder våra tjänster och produkter. Har du några frågor om vår dataskyddspolicy kan du alltid kontakta oss på info@pibox.se.

Här finner du fullständiga villkor för hur Pibox hanterar dina personuppgifter. Läs mer.

Reklamation / Retur

Om du behöver returnera eller reklamera en vara så ring eller maila vår kundtjänst så kommer de hjälpa dig att boka en retur / reklamation.

Chauffören har med retursedel som fylls i på plats i samband med att varorna hämtas. En returkostnad kan tillkomma som varierar beroende på mängden varor som ska returneras. Om orsaken till din retur beror på fel från våra sida tillkommer ingen extra kostnad.

Tänk på att inga förpackningar och kartonger får vara brutna för att vi skall kunna ta varor i retur.

Betalning

Samtliga priser anges exklusive moms om inget annat anges. All betalning sker mot faktura. Vi accepterar Banköverföring och betalning via bankgiro.

För nya kunder och vid profilerade tryckprodukter sker betalning i förskott. Du kan också ansöka om att bli fakturakund. Då utför vi en kreditupplysning på ditt företag. När ansökan är behandlad och godkänd är det fritt fram att handla hos oss.

Leveranser

Möjligheten att komplettera en order beror på din orderstatus. Om ordern redan är skickad går det tyvärr inte att komplettera den. För att se vilken status din order har, vänligen kontakta oss via mail eller telefon.

Leveranstiden varierar beroende på var i landet varorna skall levereras. Generellt gäller för våra lagerhållna artiklar:

  • Kunder i Malmöområdet behöver lägga sin beställning innan klockan 10.00 för att få sina varor samma dag.
  • Kunder i Göteborgsområdet och nedanför Gävle behöver lägga sin beställning innan klockan 10.00 för att få sina varor påföljande dag.
  • Kunder norr om Gävle behöver lägga sin beställning 2 dagar innan önskad leveransdag.

  • Observera att detta syftar till arbetsdagar och att leveranstiderna kan komma att variera beroende på helgdagar och liknande.

    Beställningsvaror kan ha längre leveranstid än våra lagervaror. Du kan alltid kontakta oss om du vill veta hur lång leveranstid vi har på en specifik beställningsvara.

    Vi levererar till Sverige, Danmark, Åland, Norge och Finland.

    Produktfrågor / Support

    Om en produkt är godkänd för livsmedelskontakt framgår det på den aktuella produkten samt på vår hemsida. Håll utkik efter Glas och gaffel-symbolen som visar att produkten är testad och godkänd för livsmedelskontakt enligt gällande EU-direktiv. Produktdeklarationen beskriver även produktens egenskaper och i vilka temperaturer den kan användas.

    För att begära produktcertifikat eller andra produktintyg kan ni kontakta oss för att få dessa levererade till er i digital form.

    Avgifter för FTI (fd. REPA)

    Sedan 1994 har alla verksamheter som tillverkar, importerar, för in eller säljer en förpackning eller en förpackad vara, ett ansvar för återvinning av de produkter som sätts på den svenska marknaden. Ansvaret regleras i SFS 2014:1073, den s.k. Förpackningsförordningen och gäller för alla typer av materialslag såsom plast, metall, papper och wellpapp.

    För att möta myndigheternas krav om att ta ansvar för insamlingen och återvinningen bildades Förpackningsinsamlingen och REPA, som sedan 2013 går under namnet Förpacknings-och Tidningsinsamlingen, FTI. Ägare till FTI är idag de fem materialbolagen MetallKretsen, Plastkretsen, Pressretur, Returkartong och Svensk Glasåtervinning.

    FTI drivs helt utan vinstintresse och ingen ekonomisk utdelning till ägarna får förekomma. Detta för att kostnaden för insamling och återvinning ska påverka priset på varorna så lite som möjligt.

    FTI har i uppgift att se till att förpackningar och tidningar i Sverige samlas in och återvinns. Alla företag, oberoende om de är tillverkare, importör, restaurang eller butik är ansvariga för de förpackningar och tidningar de använt. Principen innebär att den part som belastar miljön negativt måste betala tillbaka till miljön för den belastning man orsakar

    Pibox är anslutet till FTI. Vi betalar kvartalsvis in förpackningsavgifter till FTI för varje såld förpackning av plast, metall, papper och wellpapp. Dessa avgifter baseras på varans vikt och aktuella förpackningsavgifter finns att hitta på FTI:s hemsida. Avgiften som betalas skall finansiera hanteringen för att förpackningen ska kunna återvinnas till nya produkter. Denna avgift tar vi i nästa steg ut från våra kunder, d.v.s. fyllarna av förpackningarna, vilket betyder att våra kunder själva inte behöver vara anslutna till FTI.

    Genom att köpa era förpackningar av Pibox hjälper du som kund till att ta ett ansvar för de produkter som du säljer och du kan vara säker på att förpackningsavgifterna betalas in.

    Läs mer på FTI:s hemsida.

    Uppdaterades senast 2019-07-22

    © Copyright 2019 PIBOX | Håltegelvägen 9, 238 39 Oxie 070-553 95 33 info@pibox.se

    Vanliga frågor   |   Dataskydd   |   Cookies   |   Användarvillkor   |   Köpvillkor